Een gezonde zomer

Een gezonde zomer

We hebben er lang op gewacht maar inmiddels kunnen we eindelijk genieten van een heerlijke zomer waarbij de coronabeperkingen steeds minder worden. Een verademing! Los van corona zijn er echter nog steeds een aantal maatregelen die u eigenlijk elke zomer moet nemen om fit en gezond te blijven. We hebben de belangrijkste voor u onder elkaar gezet.
 

Laat uw huid wennen aan de zon

In de zon liggen is heerlijk en een bruin kleurtje staat goed. Maar we weten inmiddels ook dat teveel zon, niet zo goed is. Het droogt uw huid uit en het kan leiden tot verbranding en verhoogt de kans op huidkanker. Het scheelt al om uw huid langzaam te laten wennen en het de kans te geven een beschermend pigmentlaagje op te bouwen. Ga dus dagelijks kort in de zon (een kwartier tot maximaal een half uur) en smeer uw huid goed in met een beschermende zonnebrandlotion. 
 

Drink veel water

Ook goed om in de zomer extra aandacht aan te besteden is de hoeveelheid water die u dagelijks drinkt. Twee liter is minimaal nodig om uw huid en uw organen goed gehydrateerd te houden.
 

Eet lekker en vers

Door de warmte hebben veel mensen minder eetlust. Zorg dan dat wát u eet, in ieder geval goed is. Verse groenten en fruit vormen de basis en kunnen aangevuld worden met eiwitrijke producten als vlees, vis en zuivel. Ook noten en peulvruchten doen het goed in een gezonde zomerse maaltijd.
 

Luister naar uw lijf

Sporten en bewegen is gezond en moet u in de zomer ook zeker blijven doen. Maar als het erg warm is, kan teveel inspanning leiden tot oververhitting. Merkt u dat u duizelig wordt, uw huid gaat tintelen of koud aanvoelt en dat uw hartslag te snel gaat? Stop dan met uw activiteit en ga minimaal een kwartier op een schaduwrijke plek zitten om bij te komen. Drink water en houd uw polsen onder de koude kraan. Luister naar uw lichaam en ga niet door wanneer u merkt dat het teveel wordt.
 

Investeer in een goede nachtrust

In de zomer hebben veel mensen moeite met slapen. Het blijft lang licht en het wordt in menig slaapkamer erg warm. Houd daarom de gordijnen in de slaapkamer overdag dicht en zet de ramen pas wijd open wanneer ‘s avonds de ergste warmte weg is. Probeer de kamer zo donker mogelijk te maken. Leg een dunne deken op uw bed en zorg dat uw voeten niet bedekt zijn. Een plantenspuit met koud waternevel kan u door de nacht heen wat extra verkoeling geven.

Hulp op Texel

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties

Landelijke regelingen